Een sterke presentatie van je kunst op een webshop is cruciaal. Jij – als klant – wilt immers vooraf een goed beeld hebben van wat je koopt. Hoe ziet het werk eruit in een lijst? Hoe zou het passen in jouw interieur? En komt het over zoals je verwacht?
Gelukkig is het tegenwoordig eenvoudiger dan ooit om kunstwerken online op een overtuigende manier te tonen. Waar je vroeger halsbrekende toeren moest uithalen om van elk werk een perfecte foto te maken, kun je nu met behulp van Photoshop en AI realistische mockups creëren die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn.
Op mijn webshop IKWILKUNST.nl is ongeveer 90% van de presentatiebeelden op die manier opgebouwd. Of het nu gaat om Fine Art Prints of werk op canvas: de foto’s zijn niet daadwerkelijk in een interieursetting geschoten, maar zorgvuldig samengesteld met mockups. Deze koop ik aan en zet ik in, in allerlei variaties – van modern tot klassiek.
Voor mijn A5-kaartenserie heb ik één referentiefoto van een lijst gemaakt en daarvan twee eigen mockups ontwikkeld. Om wat meer afwisseling te creëren, vergroot ik het canvas in Photoshop en laat AI de omgeving aanvullen op basis van een visuele prompt. Zo blijft de presentatie fris én realistisch.
AI is voor velen een vloek, maar ik zie het als een zegen. Het bespaart me enorm veel tijd en moeite. En dat terwijl we pas aan het begin staan van wat er allemaal mogelijk is met deze technologie.

